Sneek en Overijssel - Reisverslag uit Giethoorn, Nederland van Wim Jong - WaarBenJij.nu Sneek en Overijssel - Reisverslag uit Giethoorn, Nederland van Wim Jong - WaarBenJij.nu

Sneek en Overijssel

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim

06 April 2010 | Nederland, Giethoorn

Ons verblijf in Sneek is wat langer geworden als verwacht. De ligplaats was goed, de havenmeester was nog niet in functie, en dus was zowel de ligplaats als de stroom gratis. Bovendien was het rotweer, dus we bleven liggen.
Wim’s oude zeilvriend Louw Verwoerd bleek te zingen bij de Oratoriumvereniging Bolsward. Hij was druk bezig met de voorbereidingen van de Mattheus Passion en kon ons nog aan kaartjes helpen. Fantastische uitvoering (sommigen noemen Bolsward het Naarden van het Noorden). Vooraf eten bij Louw en Klazien, Kees Verwoerd was er ook bij, na afloop nazitten met de hele familie: gastvrijheid ten top.
Onderdeel van onze tocht is zoals eerder gemeld het opzoeken zoveel mogelijk oude vrienden. Na veel omzwervingen lukte het ons Jelmer (het Goudhaantje) te vinden; genoeg gespreksstof uit de zeiltijd van Wim voor uren praat.
Op een mooie vrijdagmiddag zijn we op de fiets gestapt voor wat boodschapjes in Sneek. Daarna doorgefietst naar Uitwellingerga om te kijken wat er over is van de oude zeilschool van Wim, Krekt oer’t Wetter. Alle gebouwen staan er nog, worden niet meer onderhouden, en wachten op sloop. Inmiddels zijn er drie kavels/huizen verkocht en de nieuwbouw daarvan is vergevorderd.
Zaterdag 3 april zijn we losgegaan uit Sneek. Het was niet direct mooi weer, veel regen en wind, maar toch een mooie tocht door Friesland en Noordwest Overijssel. Hoe verder uit Friesland weg, hoe smaller de bruggen worden. Wij zijn bijna 5 meter breed, en de meeste bruggen 8 meter; dan hou je links en rechts ook niet veel over. Het is Wim tot nu toe gelukt om ze geen van allen te raken. De Linthorst Homansluis op de grens van Friesland en Overijssel is ook niet erg breed. Bij het wegvaren lukte het niet om helemaal vrij te blijven van de lage kant (veel dwarswind). Gevolg: een kras in de verf van Lady A en een krasje in Wim’s ego. Maar zoals vaak gezegd, de eerste kras is de ergste, daarna valt het wel mee.
Na een lange dag varen vonden we een prachtige ligplaats in natuurpark de Weerribben. Ons uitzicht werd voornamelijk bepaald door zompig moeras en riet, veel riet, gemaaid en op schoven gezet, of opgetast tot muren van tientallen meters lang. Een fantastische plaats om te liggen, je loopt de loopplank af en voor je het weet wandel of fiets je door de natuur. Tweede Paasdag op de fiets gestapt en via Kalenberg en Nederland naar Blokzijl gefietst. Ook daar weer oude vrienden opgezocht (Jenny en Alewijn), die ons later op de dag aan boord opzochten. Ook hier weer genoeg gespreksstof voor uren gezelligheid.
Vandaag, 6 april, zijn we doorgevaren richting Giethoorn. Hier even aangelegd om water en diesel te tanken. We zijn al heel lang geen automobilist meer, dus tankstations zien we zelden. Daarom waren we behoorlijk verrast door de stijging van de brandstofprijzen. Eerst nog even onderhandeld, een paar centen per liter eraf gepraat, maar toch voorzichtig getankt, 400 liter diesel. Het water was betaalbaar, gelijk maar 1200 liter doen.
Nog even een uurtje doorgevaren en voor anker gegaan op de Belter Wieden voor de nacht. Het is vandaag prachtig weer, dus we hebben voor het eerst in de buitenlucht op het achterdek zitten borrelen en eten.
Morgen varen we verder richting Hoogeveen; hier in de buurt woont Irene’s zus Gerda in een gezinsvervangend tehuis. Als we een goede ligplaats vinden kan ze misschien een nachtje komen logeren.
Na Hoogeveen gaan we verder richting Hasselt, Kampen en verder in de richting Purmerend, even een nieuwe ooglens voor Wim halen.

• 07 April 2010 - 04:57

Hans:

Jullie hebben zo wel de aller mooiste achtertuin van iedereen.
    Heel mooi en geniet ervan.

Hans
    Bergen op Zoom

• 07 April 2010 - 07:32

Marina:

Mooi verslag, dankjewel

• 07 April 2010 - 09:19

Irene:

Ik zit tijdens mijn werk jullie verslag te lezen en dan die foto,s! Heerlijk zeg, geniet ervan. Ik kan een portie gezonde jaloezie niet onderdrukken.
    irenebob

• 07 April 2010 - 10:06

Kees En Ria Vriend:

Wat zitten jullie in een prachtig gebied. Wij waren het vorige weekend in die buurt met 17 man fam. Wij hadden jullie dan vast opgezocht met de hele groep. Geintje. Nog veel plezier en doe voorzichtig.

• 07 April 2010 - 10:26

Js Meeuws:

Hoi lieverds,

zo, wat een heerlijkheid dit lijkt er echt op! zo was het bedoeld toch? en het is daar echt mooi weten wij van eerdere bezoeken (op de fiets). Ga zo door we komen nog wel een keer meegenieten. Liefs, Jos

• 07 April 2010 - 17:22

Marjon:

onderweg....wat heerlijk toch! de lente doet wat serieus haar best dus ik ben wel een beetje jaloers op jullie, zon, water, tijd...leuk om jullie via de verhalen te volgen.
    liefs, marjon

• 07 April 2010 - 17:28

Marij:

Mooi he daar in de Weerribben!!ik kreeg gelijk heimwee toen ik het zag!Heerlijk, stelletje bofkonten! geniet ervan ! ik geniet ook een beetje mee,leuk jullie verhalen Irene en Wim, ik volg ze met plezier, groetjes uit Amsterdam

• 07 April 2010 - 18:26

Silvia En Rene Kok:

Wat is Nederland toch mooi, wat een prachtige foto's. We genieten met jullie mee :-)
    Groeten uit Hauwert

• 15 April 2010 - 07:03

Sarah De Keijzer:

Lieve Wim en Irene,

Wat was het leuk om bij jullie te zijn, te zien hoe jullie leven eruit ziet en bij te praten. Ik heb erg genoten gisteren. Wilde jullie nog even laten weten dat ik geslaagd ben voor mijn opleiding!
    Nog een paar fijne dagen toegewenst in het mooie Lelystad, veel sterkte voor dinsdag en tot gauw,

veel liefs,

Sarah

• 23 April 2010 - 16:21

Nettie Dijkstra:

Leuk dat jullie nu ook zo genieten van het bootleven.
    Ik ben wel blij dat het hier warmer is. Desondanks zijn we beiden vorige week geveld geweest door een venijnige griep.
    Liefs uit Suriname, Nettie