Uit de winterslaap - Reisverslag uit Medemblik, Nederland van Wim Jong - WaarBenJij.nu Uit de winterslaap - Reisverslag uit Medemblik, Nederland van Wim Jong - WaarBenJij.nu

Uit de winterslaap

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim

04 Maart 2010 | Nederland, Medemblik

Het is begin maart 2010, en we liggen nog steeds in Medemblik, we hebben nog geen meter gevaren. De reden hiervoor is simpel: op 2 maart was, voor het eerst sinds de jaarwisseling, het ijs weg uit de haven van Medemblik en was het vaarverbod voor het IJsselmeer opgeheven. Tot die tijd was er voor ons, zonder inhuren van een ijsbreker, niets te varen.
We zijn in Medemblik redelijk ingeburgerd, hebben hier in de afgelopen 4 maanden een aantal aardige mensen leren kennen. Wim’s gebroken rib is genezen, we hebben geluierd, gelezen, gewandeld, gezwommen, gefietst, tv gekeken, af en toe een klusje gedaan maar nu is het definitief gedaan met deze lange winterslaap. De zon schijnt weer, de meerkoeten, meeuwen en eenden kunnen vandaag voor het eerst weer zwemmen in het water naast onze boot en aan de bewegingen van de natuur te zien is het voorjaar in aantocht. Wat zal het heerlijk zijn om weer ‘s buiten in het zonnetje te zitten, daar hebben we echt zin in!
Het is een raar idee om weg te gaan. Maar het lijkt erop dat we zaterdag of zondag a.s. weer kunnen varen (als de oostenwind tenminste niet alle ijsschotsen van Friesland naar Medemblik blaast…). Geplande route: Enkhuizen, Lelystad, Huizen, Amsterdam, Purmerend en dan naar het zuiden, richting Haarlem, Den Haag, Rotterdam, Nieuwegein en verder. Tussendoor meren we nog even af in Volendam: daar is een behandelcentrum van het Waterlandziekenhuis uit Purmerend. Daar zijn ze goed in staaroperaties: Wim krijgt een nieuw oog(lens). Doen we er ook even bij.
We zijn nu maanden achter op ons ‘schema’. We hebben nog geen ervaring als team met het schip. Bovendien hebben we het afgelopen najaar stevig moeten investeren in hare majesteit Lady A. Dat heeft onze financiële reserves wat mager gemaakt. Daarom hebben we besloten om niet direct de Rijn en de Donau op te gaan, maar een jaar te wachten. We doen nu dit jaar Nederland, België, Engeland en Duitsland. Waar we overwinteren weten we niet, maar wat dacht je van op Guernsey of Jersey.
Veel veranderingen, maar het is leuk als je kunt kiezen.

• 04 Maart 2010 - 08:50

Elly De Jager:

lieve wim en irene,
    hopelijk gaat het goed met wim zn ribbekassie, rustig aan maar, en het mooie weer komt aan, je vaar gewoon naar de zon!!
    goeie reis en geniet van het leven,
    kus van ons,
    elly

• 04 Maart 2010 - 10:14

Cees De Graaf:

lieve irene en wim wij (yvonne en ondergetekende) hopen dat jullie mooie tochten mogen maken en wachting vol spanning om jullie op foto's mooie schip in het echt te kunnen bewonderen als het in huizen afgemeerd ligt.

hebben jullie nog belangstelling voor een aantal bladen van de motorboot met daarin diverse reisverslagen zo ja dan bewaar ik deze totdat jullie in huizen zijn afgemeerd.

groet yvonne en cees uit het bos

• 04 Maart 2010 - 10:17

Marina:

ik wacht op jullie in Amsterdam

• 04 Maart 2010 - 10:39

Zus An:

dag lieverds,
    Fijn dat jullie binnenkort weer kunnen varen. Hoop dat jullie ook een keer Wageningen aandoen.
    Kan ik komen overwinteren op Guernsey? Heerlijk eiland; heb de Kanaaleilanden'gehopt'.
    Succes met het oog.
    Groeten van An

• 04 Maart 2010 - 13:05

Ke Van Der Weyden:

Lieve mensen,
    Wij wensen julllie een fantastische reis met weinig tegenwind.Succes met Wim's oog. Wij hebben op het ogenblik een kat in de ziekenboeg die 4 x per dag gezalfd moet worden in zijn oog.Liefs, Wim en Joke

• 05 Maart 2010 - 11:35

Ellen De Jong:

Lieve Wim en Irene, ondanks alle ad hoc wijzigingen in de reisplannen en de ongetwijfeld pijnlijke val klinkt het allemaal nog steeds als de Ideale Reis voor Pensionado's. Blijf genieten, en schrijven, en ons inspireren om net zo spannend te leven als jullie, en mij trots te laten zijn dat je mijn Oom Wim bent.
    Lieve gr, (sentimental) Ellen

• 07 Maart 2010 - 13:39

Gerard En Sonja:

We zijn nog bij jullue langs geweest, helaas! Nog naar Hiswa geweest??
    Wij wensen jullie een behouden vaart en geniet van de bijzondere reis!!
    Veel plezier en wees voorzichtig!!
    Liefs, Gerard en Sonja

• 08 Maart 2010 - 12:55

Hans En Wilma:

Vreemd hoor geen Lady A meer in de haven. Doen we zondag ons dagelijks rondje: kijk de boot ligt er nog, kom je vanaf het IJsselmeer, hé de boot is weg....! Veel sterkte bij je oogoperatie en behouden vaart en wie weet komen we elkaar nog tegen ergens op het water.

• 08 Maart 2010 - 19:15

Jan Hekkert:

Hartstikke leuk jullie vandaag, na al die jaren, weer tegen te komen in de haven van Enkhuizen. En met wat voor een prachtschip! Proficiat!

• 12 Maart 2010 - 11:00

Anneke Smit:

Lieve Wim en Irene,
    Fijn dat de winterslaap voorbij is en jullie eindelijk kunnen gaan. Sterkte met de staaroperatie, Wim. Ik reageer een beetje laat, waarom horen jullie later wel. Voor jullie wordt het een leuke en spannende tijd en ik hoop jullie in de komende tijd "ergens| te zien. Veel liefs, Anneke

• 21 Maart 2010 - 17:44

Ida:

Hallo Wim en Irene,
    Ik hoorde op het werk dat het even niet zo goed ging, erg rot voor jullie. We wensen jullie heel veel sterkte met het herstel van Wim, en dat jullie gauw weer mogen genieten van de reis. Gelukkig is het voorjaar aan alles al merkbaar en gaan we een mooie tijd tegemoet, en wat een lekker zonnetje vandaag. Heel veel geluk toegewenst voor jullie samen. Groetjes Johan en Ida