De mens wikt, Irene verzwikt - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Wim Jong - WaarBenJij.nu De mens wikt, Irene verzwikt - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Wim Jong - WaarBenJij.nu

De mens wikt, Irene verzwikt

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim

16 Mei 2010 | Nederland, Amsterdam

Het is 16 mei, we liggen in Alphen aan de Rijn, en onze zwerftocht heeft wederom een aparte wending genomen. Een wending ten kwade en eentje ten goede.
De kwade wending is: Irene heeft bij het overstappen op een ander schip misgestapt, haar enkel verzwikt en daarbij een middenvoetsbeentje gebroken. De breuk is lastig, de twee delen liggen niet goed bij elkaar, dus er wordt deze week waarschijnlijk geopereerd. Rood gips, blauwe krukken en been omhoog, elke dag prikken tegen trombose.
De goede is, we liggen langszij het schip Janus van Jan en Maria, goede vrienden uit onze Amsterdamse tijd. Jaren niet gezien, maar het gesprek gaat weer voort; er wordt soms gezamenlijk gegeten, een goed glas wijn is nooit ver, met zijn vieren scrabbelen en een spelletje kippeneuken zal er ook nog wel van komen.
In Amsterdam zijn we dus nog steeds niet aangekomen. Toen we uit Purmerend vertrokken wilden we ergens rond de Amstel gaan liggen. Maar het bleek bijna Koninginnedag en 5 mei te zijn (we raken soms echt de tijd kwijt), dan is er van alles te beleven o.a. een bevrijdingsconcert op de Amstel, lastig (voor ons dan) allemaal. Dus we hebben de steven gewend richting Haarlem. Na een overnachting in de jachthaven IJmond aan Zijkanaal C, mooi rustig plekje, doorgevaren via Spaarndam naar Haarlem. De sluis in Spaarndam is open na restauratie, maar nog steeds niet klaar. Levert leuke beelden op: afmeren aan bakboord, terwijl er aan stuurboord twee mannen in een bakje aan een kraan in de sluis hangen. Als er met afmeren iets was misgegaan, had de kraanmachinist snel moeten reageren, anders hadden we ze klem gevaren.
Zes dagen midden in Haarlem gelegen, prachtig aan het Spaarne. Koninginnedag hier is ook erg gezellig, eigenlijk leuker dan in Amsterdam. Dat bleek ook toen wij met de trein naar Voorschoten wilden (neef Ruben speelde een Koninginnedagconcert met de band www.soulbeach.nl (een coverband, maar wel een hele goeie); op het station in Haarlem was de chaos compleet. Er kwamen alleen maar reizigers bij, maar er ging weinig weg; niet alleen het verkeer naar Amsterdam was gestopt, de andere kant uit reed er ook niets meer. Alleen de trein naar Hoorn reed consequent op tijd, maar daar wilden wij natuurlijk niet heen.
Na Haarlem doorgevaren en afgemeerd in Lisse. Daar woont nogal wat familie van Irene, en die zijn ook allemaal op bezoek geweest. De uitnodigingen om mee te eten waren ook niet mals; bedankt Astrid en Rob, Jan en Sjaan.
In Lisse is schoonzoon Marco met onze kleinzoons Gabriel en Tristan aan boord gekomen en een paar nachtjes blijven logeren. Gabriel mocht in zijn eigen hut helemaal voorin slapen, niet gering als je 5 ben. De dag daarop doorgevaren via De Kaag naar Leiden, na en passant de basculebrug over de A44 te nemen. Die is net 20 cm te laag, gaat maar 3 keer per dag open, en dan steeds 3x5 minuten. Ben je te laat: 5 uur wachten. We waren op tijd.
In Leiden een mooi stek gevonden midden in de stad, aan het begin van de Haarlemmerstraat. Marco en Tristan zijn weer afgestapt, maar Gabriel bleef aan boord. Met Gabriel ben ik (opa kapitein) naar de brugwachter gelopen om te betalen voor brug- en liggeld. Leuk bedrijfje: brugwachter Jos bakt tientallen hamburgers, zijn collega bedient via knoppen en beeldschermen 4 bruggen tegelijk. Gabriel was zo gefascineerd dat hij tenslotte zelf twee keer een brug heeft mogen openen. (zie de foto). De dag daarna zijn opa en kleinzoon naar museum Naturalis gegaan; daar staat tenslotte een 18 meter groot skelet van een dinosaurus, dat willen jongetjes zien. Het museum is prachtig en veel te veel omvattend voor 1 bezoek; ik weet niet wie na een paar uur meer last kreeg van te veel indrukken en informatie. Zaterdag is Tristan weer aan boord gekomen, deze keer met zijn moeder, onze pleegdochter Desiree. De volgende dag is het gezin afgereisd naar huis. Vier dagen met veel indrukken voor een jongetje van bijna 6, maar prachtige ervaringen: wie heeft er ooit een brug op afstand bediend op die leeftijd. Leuk voor ons ook, je maakt het niet vaak mee dat je kleinzoon in het museum uitroept: “mijn opa heeft een hele grote boot”. Ook bezoek gehad van oude vrienden Dick en Nicolet. De afspraak was van een bijzondere soort: “we komen om zeven uur op bezoek, en wij nemen eten mee”. Kijk, dat is nog eens leuk. Een lange, fijne avond gehad. Uit het oog is uit het hart, maar als je elkaar weer ziet, klopt het hart weer.
Iets later dan gepland (in de A4 wordt een aquaduct gebouwd, de brug is een paar dagen gestremd) komen we aan in Hazerswoude. Hier woont Ellen de Jong, de oudste dochter van Wims lang geleden overleden broer Simon, met haar gezin. Ook hier, lang niet gezien, gave ontmoeting. Lekker eten, lange gesprekken, leuke tienermeiden die zich bezig houden met fotoshoots van elkaar maken en fotoshoppen, en de rest. De opmerking van Ellen, dat toch niet alle foto’s op Hyves moeten tekent deze tijd; anders, maar prachtig.
Hierna, als Irene geopereerd is, reizen we als de gesmeerde bliksem af naar Terschelling. Zondag 30 mei moeten we daar zijn omdat de laatste voorbereidingen voor theaterfestival Oerol beginnen, en wij zijn voor 3 1/2 week vrijwillig in dienst. Allerlei werk: artiesten- en persbalie, merchandise, opbouw, bewegwijzering voorbereiden, chauffeur, kaartverkoop en digitale rapportage, maar ook gewoon kaartjes scheuren. Mooi avontuur, het is wel te hopen dat ze ook telefoon- en zittend werk voor Irene hebben, want veel lopen zal er niet bij zijn voor haar. Bijkomende bijzonderheid: de jachthaven van Terschelling is duur, ze rekenen hier niet in €,- per strekkende meter, maar per vierkante meter. Dat kost ons ruim € 40,- per nacht. Daarom hebben we om de kosten te dekken de gastenhut 2 weken verhuurd aan een andere vrijwilliger van Oerol. Spannend hoe dat gaat.
In verband met dit avontuur twee vragen:
• Om op Terschelling te komen met een gehandicapte Irene hebben we een scheepsmaat nodig om een trosje te beleggen. Belangstelling? Laat het weten, kost en inwoning en gezelligheid inbegrepen.
• Wil er nog iemand (of 2 iemanden) een weekje bij ons logeren op Terschelling voor € 350,- per week voor de tweepersoonshut (twee aparte bedden) met ontbijt? Data 31 mei t/m 6 juni 2010. Zo ja, laat het snel weten.

• 16 Mei 2010 - 18:33

Ruben En Romy:

Hoi Wim en Irene,

Ahh wat balen van je voet Irene! Hoop dat je weinig pijn ervan hebt, lastig is het natuurlijk wel voor jullie!

Maar ja, avontuur in de breedste zin van het woord... ;-)

Verder heel leuk om jullie verslag te lezen, Wim de mail-notificatie werkt super !

Ook nog bedankt voor het reclame maken voor Soulbeach, van de evt boekingen die er uit voort komen, zal ik jullie "fee" overmaken ;-)

Wij vonden het erg leuk en gezellig om bij jullie een avondje op de boot meegemaakt te hebben, de volgende dag hebben we extra hard gesport om de kaasstengels te verbranden hahaha

Nou een hele goede reis en leuke tijd gewenst bij Oerol, Irene sterkte met je voet!

bij 25 graden + komen we op zekers een dagje met jullie meevaren!

Rub en Room

• 16 Mei 2010 - 18:46

Jelmer:

ireen, sterkte en neem het er(nog meer) van.
    afhankelijk van jullie
    reisschema e.d. wil ik wel een trosje werpen op
    west en/of de afsluitdijk.
    laat maar weten.
    liefs, jelmer

• 16 Mei 2010 - 19:03

Joke En Wim:

Lieve mensen,
    Wat een pech, maar bij Oerol hebben ze vast wel iets zittends voor je te doen. Hier alles goed , de boomgaard heeft prachtig in de bloesem gestaan en de appelboompjes aan de weg bloeien nog steeds.
    Bas de hond heeft op het ogenblik erg veel belangstelling voor de vrouwtjes en de poes moet het ontgelden. Maar blijkbaar vindt ie het ook leuk want hij zoekt Bas steeds op. Lieve mensen goede reis verder en beterschap voor Irene.
    Tot horens, Joke en Wim

• 16 Mei 2010 - 20:17

Liekele:

Mooi Verhaal Wim,
    Als geboren Leidenaar die jaren op de Haarlemmestraat heeft gewoond extra leuk.
    Verder beterschap voor Irene en mooie tijd op de wadden toegewenst

• 17 Mei 2010 - 08:10

Dick:

Hoi Irene en Wimi,

Wat akelig die voet van Irene, ik hoop dat er snel en succesvol geopereerd kan worden! Heel veel sterkte. Nicolet en ik vonden het bijzonder om jullie na jaren weer te treffen, een mooie en fijne avond.

Prachtige foto trouwens ;-) van Meelfabriek De Sleutels (zie de grote S bovenin de rechter toren), Leids industrieel erfgoed, dat de komende jaren eindelijk een mooie multifunctionele bestemming gaat krijgen.

Goede reis verder en een mooi Oerol gewenst.

Liefs en tot ziens,

Nicolet & Dick

• 17 Mei 2010 - 11:23

Anneke Smit:

Hi Wim en Irene,
    Wat een pech voor je, Irene. Veel sterkte met pijn en de operatie. Helaas kan ik de komende weken niet helpen, na half juni ben ik weer beschikbaar. Ik hoop dat alles lukt op Terschelling en je ergens zittend kunt werken. Veel liefs en geniet toch van Oerol en hopelijk mooi weer en tot in juni of juli, Anneke

• 17 Mei 2010 - 14:47

Wageningen:

Dag lieverds,
    Wat een pech! Heel veel sterkte gewenst bij de operatie en revalidatie voor patient en verzorger.
    Liefs van An

• 19 Mei 2010 - 13:50

Astrid:

Lieve zus en zwager , Wat bijzonder om jullie zo 'dichtbij'te hebben zo zie je elkaar nog eens niet waar ! Erg gezellig hoor! Lieve zus doe je voorzichtig met je pootje ?! Laat je lekker verwennen door je man en ga zitten in de zon, dan kom ik morgen gezellig koffie voor je zetten .[ met Turkish delight] Wij zijn net terug van jullie vermoedelijke eindbestemming Istanbul , wat een geweldige stad !Maar voor jullie eerst oerol geniet ervan !

Liefs Rob en Astrid

• 01 Juni 2010 - 15:56

Jos Meeuws:

Hoi Lieverds,
    Wat een schreeuwende pech. Maar uit het telefoongesprekje van Marjon heb ik begrepen dat Irene hard aan het scheuren is over het groene strand. Ben benieuwd. We zullen het zien op Oerol. Tot dan, veel liefs, Marjon en Jos