BoZ - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Wim Jong - WaarBenJij.nu BoZ - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Wim Jong - WaarBenJij.nu

BoZ

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim

18 September 2011 | Nederland, Amsterdam

We liggen in de jachthaven van Bergen op Zoom. De meeste schepen in Nederland hebben hun naam en hun thuishaven achterop staan; moet ook eigenlijk van de wet. Maar Bergen op Zoom is een lange naam, veel letters, geen plaats voor, dus veel schepen komen uit BoZ.
Wat doen we hier? Wel, zoals vaker moet een van ons voor familiebezoek of een feestje reizen met het openbaar vervoer. Daarom zoeken we vaak een haven met een treinstation. BoZ heeft een station. Leuke stad ook.Bovendien ligt het aan de Rijn-Schelde verbinding. En dat betekent dat we in 4 uur varen in Antwerpen zijn. Dat is ook het plan, volgende week. De geplande tocht is Antwerpen-Gent-Brugge-Lille-Charleroi-Dinant-Maastricht. Een mooi rondje België en Frankrijk. Lekker rustig, de vakantie is voorbij, de jachthavens hebben meer ruimte, tenminste als er plaats is voor ons, we zijn wat boven het gemiddelde.
In het vorige verslag meldden we dat we naar Middelharnis gingen, en dat deden we ook: goede bus naar Rotterdam. Irene ging een week op de kleinkinderen passen en kwam zeer moe terug. Ik had een feest in Vogelenzang, bij Paul en Margriet, dierbare vrienden van ons. Voor wie het zich kan herinneren: het eerste jaar zijn we ’s winters ingevroren in Medemblik, tegenover het huis van Paul en Margriet, toen havenmeesters van de Pekelharinghaven. Het was toen erg koud, en erg gezellig. Ze wonen nu in Vogelenzang, als huisbewaarder van de woning van een bejaarde dame. Prettig wonen, 13 kamers, een zwembad, veel groen, het kan er mee door. Ruimte voor een feest, met zeer veel vrienden, goed eten, goede muziek, de Amsterdamse Straatband, muziektheater, heerlijk (http://www.amsterdamsestraatband.nl/) . Hun motto is:’waar wij zijn is het feest’. Ze zijn te huur.
Geheel bij toeval ontdekten we dat er in Middelharnis een bedrijf bestaat dat onder andere gespecialiseerd is in Perkins motoren, en speciaal in de 4.108. Laten wij nu zo’n 4.108 op de aggregaat hebben die dringend wat onderhoud nodig had. Het draaide uit op een revisie van de kop. Prettig bedrijf. Een loods met overal motoren, halve motoren, stukken van motoren, stukke motoren en motoren die het weer doen. Het kostte heel wat geld, maar het is essentieel dat de aggregaat blijft werken. Zonder dat kunnen we niet koken. En als we in het wild liggen moet hij stroom draaien. Als dat er niet is functioneert er weinig meer. Om het eens op een rijtje te zetten voor de leken: geen eten koken, het licht gaat uit, geen koffie en thee en tandenpoetsen, want de waterpomp pompt niet meer, niet naar het toilet, want de pomp om de boel weg te werken pompt niet meer, het wordt koud ’s avonds want de kachel werkt niet meer, geen radio, geen TV, geen internet, allemaal dingen die het bij jullie altijd doen, behalve als de stroom uitvalt, maar dat gebeurt nooit. Enfin, hij doet het weer perfect. Prettig bedrijf bij Cor Meester, en Ruslan uit Roemenie, en Peet. (www.meestermotoren.nl) . Op vrijdagmiddag is het personeelsborrel. Wij zijn ook welkom. Omdat er wij geen bier drinken wordt er op advies van broer Fred Meester uitstekende wijn voor ons ingekocht. Fred kan het weten, hij is kok bij Van der Valk.
Na Middelharnis zijn weer teruggegaan naar onze favoriete stek in de Steenbergse Vliet, om nog wat te schilderen. Na een paar dagen zijn we gestopt, we zijn het zat. Het regent voortdurend, met af en toe een paar opklaringen, net voldoende tijd om je gereedschap en de kwasten te pakken en een uurtje te werken. Het resultaat van onze inspanningen was ook niet geweldig. Omdat het nat was, had de ondergrond vaak te weinig tijd om droog genoeg te worden. Slecht resultaat op sommige plekken. We houden er mee op en gaan Bourgondisch doen in België, een frietkot opzoeken.
Tot slot een verzoek. In België hebben we geen draadloos internet, we moeten het doen met havens met WiFi. E-mail wordt dus onregelmatig gezien en wordt daarom met vertraging beantwoord. Telefoon werkt natuurlijk wel, maar dat kost je meer geld. Sms is het goedkoopst.
Tot de volgende keer, reacties op onze verhalen worden op prijs gesteld, ook in E-mail.

• 18 September 2011 - 08:25

Ria Vriend:

hoi luitjes, jullie varen gelukkig nog steeds. Vorig jaar las ik dat het schip in de verkoop was. Weg mooie droom, maar niet dus. Leuk om zo af en toe iets van jullie te horen. Hier in Hauwert gaat alles z'n gangetje, het fruit is er bijna af en de kwaliteit is prima, nu de prijs nog. Nog veel plezier op en met de lady. Liefs Kees en Ria Vriend.

• 18 September 2011 - 09:36

Silvia Kok:

Hallo Wim en Irene, leuk om jullie verhalen te lezen, en goed te horen dat jullie weer/nog varen. Veel plezier in Belgie en Frankrijk, geniet ervan!
    Groetjes René en Silvia kok

• 18 September 2011 - 09:42

Liek:

Als er een verslag van jullie binnenkomt ben ik er als de kippen en bij om het te lezen.
    In de Telegraaf van 17/09 is net een hele pagina gewijd aan de jachthaven van Gent e.o.
    Ik wens jullie veel plezier bij onze zuiderburen en Wim, in Oostende weet je ook goed de weg toch...
    Groet van mij en blijf gezond.

• 19 September 2011 - 05:14

David:

Heeej vakantiegangers!

Leuk om weer wat van jullie te horen.
    Wij zijn zelf net terug van vakantie
    We moeten binnenkort maar weer 's wat afspreken...
    X David Rianne en ryan

• 19 September 2011 - 12:54

Zus An:

Fijn weer wat van jullie plannen te horen. Goede vaart gewenst en veel plezier. Hoor graag meer hierover.
    Groet van An

• 26 September 2011 - 20:13

Ruben :

Hoi Wim en Irene,

mooi verslag weer... volgens mij schuilt er een prima schrijver in Wim ! :-)

en ook mooie foto's - inderdaad geen verkeerd huis zeg voor een feestje !

Hier in Voorhout gaat alles goed, Room en ik zijn licht ziek en zwakjes ...maar dat kan ook door de wat heftige (lees: late) weekendjes komen... afgelopen weken kermissen bij ons in de buurt dus dat betekende voor Ruben optreden met de band en voor Room dansen.

Gelukkig heeft Sambal energie voor 10 !

Heel veel plezier in het altijd gezellige België !

x rub & room