Op de helling - Reisverslag uit Harlingen, Nederland van Wim Jong - WaarBenJij.nu Op de helling - Reisverslag uit Harlingen, Nederland van Wim Jong - WaarBenJij.nu

Op de helling

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim

05 Oktober 2009 | Nederland, Harlingen

We liggen nu ruim 2 maanden bij de werf van SRF Harlingen. Na een trage aanloop zijn er inmiddels veel klussen uitgevoerd: teakdek gerepareerd, drogenaadstuk gereviseerd, dak van de flying-bridge kaal gemaakt en opnieuw in de verf, enz. Eind september was het hoog tijd om het schip uit het water te halen. SRF heeft (nog) beperkte mogelijkheden om een schip uit het water te halen. Dus zijn we vorige week naar de werf van Harm Visser gegaan. Zo’n bedrijf zie je niet vaak. Het is een oud bedrijf met een ouderwetse sleephelling. Het wordt gerund door Harm en zijn zoon Lion (echt waar, zo heet hij), ondersteund door Corrie, een ex-visserman. Geweldige vaklui, ze werken keihard en het is er gezellig. Het bedrijf is ietwat sleets en de laatste paar jaar is er niet echt opgeruimd, maar dat mag de pret niet drukken. Verder heeft Harm naast het bedrijf 4 grote honden, 2 kamelen, 1 dromedaris en een serie lama’s.
Toen we eenmaal op de kant waren gesleept, barstte het werk los. Eerst werd de onderkant schoongespoten met een erg sterke hogedruk spuit. Het gevolg was dat de verf en de plamuur er af vloog. De door de verkoper beloofde 2 lagen primer en 3 lagen anti-fouling waren niet te vinden. Er zat hooguit 1 laagje verkoopverf op. Dus de mannen gelijk aan de roller: binnen 2 uur zat de eerste laag er op. Verder werden de schroefassen en de roeren gedemonteerd en gerestaureerd, een paar huiddoorvoeren werden gedicht, en een paar nieuwe werden erbij gemaakt, op 4 kleine plekjes werd de huid gedubbeld (een extra plaat staal erop gelast). Het gaat goed, er zijn wat tegenvallers, maar het schip wordt beduidend beter.
Woensdag 7 oktober gaan we weer terug naar SRF voor de laatste klussen.

• 06 Oktober 2009 - 04:59

Hans:

Heerlijk om jullie to horen. Zo te zien gaat het al aardig met klussen. Zet m op.

Groeten
    Hans Teuns
    Bergen op Zoom

• 06 Oktober 2009 - 18:47

Elly De Jager:

hoi wim en irene,

alles even gelezen, leuk en spannend allemaal hoor.
    ik wens jullie heel veel succes met dit avontuur geweldige uitdaging, daar wordt je blij van....
    tot snel, dikke kus...

• 08 Oktober 2009 - 13:12

Astrid:

Hoi lieve klussers, Zo te lezen is er behoorlijk werk verzet !!
    Wat een geweldig avontuur gaan jullie toch tegemoet, sterkte nog even op de werf! Ik heb al een keer mogen logeren in het gastenverblijf en dat is super ....zeker als jullie straks varen gaat dat hopelijk nog veel vaker gebeuren!
    liefs en kussie van je zussie

• 08 Oktober 2009 - 21:08

Ruben:

Hoi Wim en Irene!

Werd door mams getipt naar jullie site - leuk zeg! Hard aan t werk, echt leuk om jullie op deze manier te kunnen volgen!

Heel veel plezier en succes met het klussen aan de Lady A (haha echte diva naam!)

vanuit het altijd gezellige Voorhout, dikke kus van mij en natuurlijk ook van Romy.

Ruben

• 14 Oktober 2009 - 06:49

Simon De Jong:

Hai globetrotters,

nog een paar rituele laklaagjes en dan...

avontuur is arbeid!

Hartelijks
    Simon

• 22 Oktober 2009 - 19:11

Ida:

Wat erg dat je de verf er met de hoge druk zo af kon spuiten. Dan voel je je wel bedrogen. Maarja jullie zijn zo lekker bezig en een goed team zo te zien. Ik vind jullie foto zo leuk met z'n tweetjes en overal aan op de boot. Groetjes Ida